Explosieve groei Sidekix
In 10 jaar ruim 10 keer groter worden. En de ontwikkeling zet maar door. Marketing fulfilment-specialist Sidekix ligt nu nog verdeeld over 4 locaties in Uden. Op weg van vestiging naar vestiging wijst Tjeerd Nijenhuis, ceo en mede-eigenaar van de onderneming, op een enorm pand op een enorm stuk grond: ‘Hier voegen we in 2022 alles samen. Maar eerst bouwen we daar nog 2 hallen bij.’
Het interview gaat gepaard met een rondleiding bij de sterk groeiende, nu 120 man tellende, marketing fulfilment-onderneming. Die ervaar je als een vliegtrip die steeds verder gaat. Je verwacht dat je met een klein propeller vliegtuig naar Texel vliegt om vervolgens het idee te krijgen dat je in een Boeing naar New York zit. Uiteindelijk maak je samen met Jeff Bezos een ruimtevlucht in zijn New Shepard. Die explosieve groei is te danken aan klanten die graag de uitvoerende werkzaamheden rondom marketingacties door Sidekix laten doen en door de groeiende markt van webshops die opslag en e-fulfilment uitbesteden.
Lees meer interviews met ondernemers uit de branche. Neem een proefabonnement PRINTmatters
Gepersonaliseerde verpakkingen
We beginnen het gesprek in de vestiging waar ook geprint wordt. Overigens niet alleen op papier en karton. Ook de bekende loyaliteitspasjes worden hier voorzien van de nodige gepersonaliseerde data. Verder kun je het gerust een Konica Minolta-huis noemen. Naast een aantal Bizzhubs die op tonerbasis de vele mailings printen, staat er ook een KM1. Deze uv-inkjetpers draait tot B2-formaat (585 x 750 mm), dubbelzijdig met een kwaliteit tot 1200 x 1200 dpi. Nijenhuis: ‘Wij investeerden als eerste in Nederland in de KM1, vanwege de vele mogelijkheden om er veel papier- en kartonsoorten met diverse structuren mee te bedrukken in gramgewichten van 60 tot 600 grams. Ons doel is om hiermee gepersonaliseerde verpakkingen te printen, als onderdeel van ons fulfilment-aanbod.’ In datzelfde pand bevindt zich ook het accountmanagement en een deel van de nabewerking, zoals het vullen van enveloppen in een naastgelegen pand zitten 25 it-ers. Verderop in de straat zit het contact center; de telefonie-service voor klanten, opgedeeld in outboud, = klanten benaderen, en inbound = klantenservice. Naast telefonie wordt ook middels chat, e-mail en webcare het klantcontact verzorgd door de agents van het contact center.
Enorme groei e-fulfilment
De vierde locatie bevindt zich in een deel van het nieuwepand en zorgt voor een overrompelende ervaring; enorme hallen gevuld met opslag en productie voor de fulfilment. Om marketingacties voor klanten optimaal te verzorgen, is het essentieel dat die opslag binnen handbereik ligt van de onderneming die de fulfilment regelt. ‘De groei van e-fulfilment voor webshops zorgt voor extra groei bij ons,’ aldus de ceo over het segment waar de komende jaren nog een enorme groei te voorzien is. Qua productie zie je ook daar een aantal mooie machines: een die grote kartonnen enveloppen vult, een die te verzenden producten op maat verpakt met papier en een die producten scant qua formaat en er vervolgens van de rol een kartonnen verpakking om construeert.
Van 10 naar 120 man
Wat ooit begon als een softwarebedrijf, gericht op het toen net gestarte internet, transformeerde al snel naar een bedrijf dat ook mailings verzorgde. ‘Dat was nog in Elst, waar we tien jaar terug met een man of 10 werkten. We startten ook toen al vanuit de database. Met data als uitgangspunt kun je e-mailen, printen, er een webshop aan koppelen en het contact service center kan zien wat er gebeurt bij het betreffende contact. Dat combineren we voor klanten,’ aldus Nijenhuis over de kern van het bedrijf. ‘Ondertussen werken we dankzij onze klanten met 120 man aan de vele crossmedia-services.’
Wat is marketing fulfilment?
Sidekix verzorgt deze vaak complexe en veelomvattende crossmedia-activiteiten voor veel bedrijven, waaronder bekende namen als KPN, de Nationale Postcode Loterij, Pathé Thuis, Swinkels Family Brewers en Swiss Sense. Marketing fulfilment houdt in dat die grote merken praktisch alle uitvoerende werkzaamheden (dus niet de creatieve concepten) van een marketingactie uitbesteden aan een derde partij. Dat gaat niet alleen over het printwerk, maar ook over zaken als projectmanagement, de inkoop van campagnematerialen, opslag en verzendingen, online flows, het klantcontact, het campagnemanagement en de social media.
Online flow
Om een beeld te schetsen van wat dat inhoudt, zegt accountmanager Niall McColm: ‘Neem als voorbeeld de uitvoering van een direct mailing campagne. Is er voldoende personalisatie- en data-expertise in huis? Gaan we een bobbel in de enveloppe toevoegen? Kunnen we die ook personaliseren en waar halen we die? Voegen we een QR code toe die leidt naar een online flow? En wie gaat die online omgeving bouwen? Gaan we nabellen? Hoe meten we de resultaten en regelen we de bijsturing? Gaan we ook op de social media kanalen ondersteunen? Wij zorgen voor een geïntegreerde aanpak en leveren alles wat nodig is om het maximale resultaat te behalen.’
Hoe belangrijk is print nog?
Nijenhuis: ‘De groei in marketing fulfilment maakt print verhoudingsgewijs een steeds kleiner deel van de omzet. Zo’n 25% is print. Maar print is wel heel belangrijk in de totale keten. Print speelt bij vrijwel alle acties ergens een rol in het totale marketing fulfilment proces.’ Dat begint met de initiële mailing, maar komt ook weer terug bij de fulfilment waar bijlagen met pakjes meegaan. En vergeet niet de pakjes zelf, die toenemend voorzien zijn van print of geprinte omverpakking. McColm: ‘We zien de laatste tijd dat print weer meer aandacht krijgt onder marketeers.’ Nijenhuis duidt op de combinatie van 2 factoren: ‘Er valt minder op de deurmat. Dus als je wat doet, val je meer op en wordt je boodschap weer meer bekeken. En er is zo’n groot digitaal aanbod van nieuwsbrieven, dat de ontvanger die vaak weggooit.’ McColm: ‘Wat mij opvalt is dat als we campagnes aanbieden, dat klanten het print-onderdeel altijd veel aandacht geven. Zeker bij crossmediale campagnes zijn online-triggers vrijwel altijd gecombineerd met print. Indien wij bij een volgende stap in het proces vanuit ons magazijn een presentje sturen, dan is de attentiewaarde bijna altijd een kaart of een brief.’
Uitdagingen
Gevraagd naar uitdagingen zegt de ceo: ‘De grootste uitdaging is om uit alle nieuwe ontwikkelingen in de markt de juiste er uit te pikken. Je kunt niet alles van alle marketing fulfilment-elementen tot in de uiterste diepte verzorgen. Dat vereist overdachte keuzes tot hoever je ergens in meegaat. Een andere uitdaging is om de marketeers af en toe met beide benen op de grond te houden. Er kan zo veel. Vaak worden poststukken daarmee schitterend, maar bij grote oplages worden sommige geweldige ideeën dan wel te kostbaar. Natuurlijk denk je dan mee om van die ideeën zo veel mogelijk wel te realiseren, maar dan binnen budget.’ Nijenhuis mag trots zijn op de groei en steile leercurve. Van 10 man naar 120 vraagt nogal wat. ‘Ik ben eigenlijk de productieman, maar door de jaren leer je hoe je een grotere organisatie neerzet en dat je van sommige zaken wat meer afstand moet nemen.’ De ontwikkeling vroeg een paar jaar terug een om nieuwe uitstraling met een nieuwe naam die Nijenhuis duidt: ‘Wij zijn de sidekick, de rechterhand en aangever van onze opdrachtgevers. Alleen als wij uitblinken in ons werk, kunnen we de klanten laten schitteren. Zo maken we helden van onze klanten’.