Online print verkopen zonder enorme investeringen – graag, maar hoe begin je hieraan?
Hoe blijf je elke dag de klok rond actief zodat klanten de prijzen in real time kunnen raadplegen en onmiddellijk kunnen bestellen, zonder de controle te verliezen over de aanlevering van bestanden? Op een daarenboven zo kort mogelijke interne verwerkingstijd, want een snellere productie binnen een bedrijf betekent meer produceren met minder middelen, waardoor de winst toeneemt. We halen in dit artikel een aantal optimalisaties aan.
Blijf in flow: automatiseer alles wat kan
Verspil alvast geen tijd met goedkeuringsprocessen. Sommige workflows vereisen heel wat goedkeuringen vooraleer de eindverantwoordelijke zijn definitieve goedkeuring geeft. Al dat wachten op anderen vertraagt het printproductieproces. Het duurt te lang en gebeurt ook handmatig. Bovendien zijn sommige taken omslachtig en repetitief. Je kan de zaken versnellen door hier geautomatiseerde, configureerbare en onafhankelijke workflows te implementeren.
Daarnaast is een vlot prepressproces de sleutel tot een snellere go-to-market. Heeft de klant alle bestanden aangeleverd? Zijn alle technische specificaties in orde? Automatische correctie van foute bestanden? Uitloop, vernis of witte inktlagen toevoegen? Ook dit kan best allemaal geautomatiseerd worden.
Zorg voor hogere marges dankzij media-optimalisatie
Maak dynamische imposities zodat je de meest doeltreffende afdrukcombinatie (ganging of rechthoekige nesting) en onregelmatige vormen kan combineren (nesting). Combineer ook bestellingen van twee verschillende klanten voor alle productietechnieken (stickers, papier, karton, etiketten, dozen enz.) of bestellingen die een specifieke verbetering vereisen. Bijvoorbeeld taken die laminering, vernis, spotvernis, folie enz. vereisen, op hetzelfde vel plaatsen om het mediumverlies tot een minimum te beperken.
Breng consistentie in kleureigenschappen, ongeacht het medium of het apparaat
Win tijd bij het voorbereiden van de drukpers en spaar geld uit doordat je geen speciale inkten meer hoeft te kopen. Standaardiseer kleurprofielen en bespaar inkt door de bestanden aan te passen aan je specifieke drukprocessen, zoals automatische substitutie van grijswaardencomponenten (GCR) en onderkleurverwijdering (UCR). Hierdoor voldoe je ook veel beter aan de verwachtingen van je klanten, vooral die met weinig grafische expertise die een bepaald eindresultaat voor ogen hebben.
Het resultaat? Minder repetitieve taken, meer werkplezier!
Je medewerkers steeds dezelfde taken laten uitvoeren is niet de beste manier om hun werkplezier te verhogen. Bovendien creëer je zo niet echt een meerwaarde voor je bedrijf. Door deze automatisatie door te voeren, komt er meer tijd vrij voor acties die echt een verschil maken voor je activiteiten.
Meer weten? Lees hier hoe anderen de weg naar print-optimalisatie vonden.