Abonneren  Inloggen

TROMP gaat geen uitdaging uit de weg

13 november 2024

In een familiaire sfeer komen bij TROMP Print & Packaging de knapste staaltjes verpakkingsdrukwerk tot stand. In steeds meer gevallen gaat het om ingenieuze vouwkartonnen vondsten met fraaie veredelingen. Geen klantvraag is te dol, want ‘gaat niet bestaat niet’ is hier het credo. Een verslag van een geanimeerd gesprek met directeur-eigenaar François Tromp.

De kiem van het derdegeneratie familiebedrijf TROMP Print & Packaging ligt in het Rotterdamse stadsdeel Hillegersberg in 1939. Daar had de oma van François een boekhandel: ‘Oma verhuurde boeken voor één cent per week. Opa dacht: “Daar moeten ansichtkaarten bij komen!” Opa ging ansichtkaarten produceren en in dezelfde winkel verkopen. De boekhandel werd later verkocht en de drukkerij ging groeien. Mijn vader drukte vervolgens 52 jaar lang commercieel drukwerk zoals brochures, folders, enveloppen, adreskaartjes en briefpapier. Nadat ik aantrad, verlegden wij in 2012 de focus naar verpakkingen. Digitalisering en internetdrukkers kwamen in die tijd op. Wij wilden hoe dan ook een productiebedrijf blijven, want daar ligt onze kracht, maar moesten wel gaan veranderen. Wij zagen alleen perspectief in drukwerk wat niet te vervangen is door een beeldscherm. Zo besloten we destijds tot die switch naar verpakkingsdrukwerk.’

Geen eenvoudige switch

Anno 2024 komt 20% van de omzet nog steeds voort uit – meestal veredeld – handelsdruk, en de overige 80% uit verpakkingsdrukwerk: in een groeiend aantal gevallen complex qua vorm, bedrukt en daarna volledig intern veredeld. De oplages van het verpakkingsdrukwerk variëren van klein tot ca. 100.000 stuks. Tot 250 eenheden wordt er digitaal gedrukt, daarboven offset, op een Heidelberg twee- of vierkleurenpers met lakstation. Het grootste planoformaat is 53x75 cm. Afnemers variëren van de luxe cosmetica- en beautymarkt tot fabrikanten van bijvoorbeeld ijzerwaren: het hogere volume druk-, stans-, vouw- en plakwerk dat de prettige backbone van de machinebezetting en omzet vormt.

‘Zo’n switch is complex, kost veel geld en met name veel tijd, want verpakkingen vergen een heel andere expertise’, zo vervolgt Tromp. ‘Alle machines werden vervangen, wij zochten en vonden een goede stansmesleverancier, en er is flink geïnvesteerd in zowel software als in onze medewerkers, ook op kantoor: je moet van 2D naar 3D kunnen omdenken, en weer terug. Regelmatig sturen wij onze medewerkers op cursus. Onlangs ging de studio/ prepress een week naar Duitsland voor een bijscholing, zodat onze vakkennis up-to-date blijft. Wij zitten nu, 12 jaar later, op een niveau dat wij met ons verpakkingsdrukwerk echt onderscheidend kunnen zijn. Het is dan ook niet zo gek dat wij ook veel verpakkingen produceren voor reclame- en printmanagementbureaus, maar ook voor veel andere drukkerijen.’

Zelf verpakkingen bedenken

TROMP Print & Packaging verstaat de kunst van het echte luisteren naar het verhaal van de klant. In antwoord op speciale behoeften worden maatgerichte, originele verpakkingen bedacht en geproduceerd. Tromp: ‘Bedrijven die willen opvallen in de winkelschappen, doen dat niet alleen door een veredeling op de verpakking, maar ook door het verpakkingsconcept zelf. Wij ontwikkelen elke verpakking zelf, daarin ligt onze kracht. Wij blijven net zolang dummies maken totdat onze klant krijgt wat hij hebben wil. Zo kregen we van een cosmeticamerk de vraag om een parfumflesje en een 3 keer hogere tube op dezelfde hoogte liggend te presenteren in een luxe verpakking. In het interieur is veel expertise verwerkt om dit te realiseren.’

‘Dit soort uitdagingen, daar houden wij echt van. Van ruim 80% van de verpakkingen die wij hier bedrukken is het gehele verpakkingsconcept eerder ook hier ontwikkeld. Drie dtp’ers zijn continu bezig met de ontwikkeling van die nieuwe, niet-standaard verpakkingen. Formaten, soorten sluitingen, een extra plakstrookje, etc. De variabelen zijn zo talrijk dat het aantal verpakkingsconcepten eindeloos is. Wij leren hier nog steeds elke dag.’

Francois Tromp
Foto ; Pim Ras
Veredeling in optima forma: de doos van het Healing Creatures orakeldeck is bedrukt met een ondergrondstructuur, vervolgens bedekt met softtouch laminaat en afgewerkt met lichtblauw foliedruk

Verpakkingen worden weer luxer

Momenteel willen steeds meer afnemers investeren in hun verpakkingen om op te vallen in het winkelschap. Dat uit zich in steeds luxere verpakkingen, ook qua drukwerkveredeling, merkt Tromp. ‘Wij zien heel veel vraag naar foliedrukken, pregen, spot- UV-lakken en ook drip-off-lakken: deze breng je op de pers aan en daarmee simuleer je spot-UV-lak, waarbij het effect subtieler is. Kortom: we zien een toename bij het hele scala aan drukwerkveredeling. In het bijzonder de gepersonaliseerde cadeauverpakkingen moeten er tegenwoordig luxe uitzien.’

Nieuwe investeringen in machines

Vanwege een al langere trend van sterk toenemende foliedruk, investeerde TROMP Print & Packaging 4 jaar geleden in een Kama-machine voor foliedrukken, pregen (embossing en debossing) en preegfoliedruk. Deze verwerkt tot 4.500 vellen per uur, van grote vlakken tot zeer fijne detaillering. Goud-, zilver-, koper-, disco-, rood-, en blauwfolie: van alles gaat erdoorheen. Zelfs het in dit artikel uitgelichte N-Flute. Vanaf januari 2025 wordt de stanscapaciteit bij TROMP verdubbeld. TROMP is momenteel namelijk in afwachting van een extra vlakstansmachine, formaat 60x80 cm. Hierdoor kan het bedrijf nog veel sneller en flexibeler acteren.

Na 80 jaar duurzaam door

Tot slot mag het thema duurzaamheid niet onbenoemd blijven: TROMP Print & Packaging doet er alles aan om de CO2-impact van de eigen activiteiten tot nul terug te brengen. Bijvoorbeeld door het gebruik van bio-vegan inkten van Heidelberg, vegan lijm voor het dichtlijmen van verpakkingen, chemievrije platen in de plaatbelichting en elektrische bedrijfsauto’s. Wat aan CO2-uitstoot overblijft wordt gecompenseerd. Dit alles naast de FSC- en ISO-certificering. De website meldt: wij geloven in duurzame relaties met mensen en zorg voor onze omgeving. Nog een reden waarom TROMP klaar is voor de volgende 85 jaar.

Francois Tromp
Foto ; Pim Ras
TROMP-paradepaartjes: luxe verpakking voor het Healing Creaturesorakeldeck, en Mary Gold Queen of Eggs-producten

Twee verpakkingen van TROMP Print& Packaging

De Marigold Queen of Eggs-producten vinden hun weg naar de meest exquise restaurants, waaronder driesterrenrestaurant De Librije. Deze contrastrijke verpakking is al even fijnzinnig afgestemd als de inhoud. Allereerst is samen met het designbureau gezocht naar een verpakkingsvorm die zelfs onbedrukt exclusiviteit uitstraalt. Na een paar sample-rondes was dit het resultaat. De productie is volledig indoor gedaan bij TROMP: drukken, drip-off- lakken, foliedruk (hotfoil stamping), pregen, stansen, vouwplakken.

Healing Creatures is een orakeldeck uit de reeks kaartensets van De Orakelmeisjes. Deze bestaat uit een kaartendeck, prachtig geïllustreerd met bestaande en fantasiedieren, die beschreven worden in een bijpassend geïntegreerd boek. Het interieur is in PMS-zilver gedrukt, de kaarten zijn voorzien van krasvast matlaminaat en gestanst met ronde hoeken zonder bramen. Alles is bijzonder kleurrijk en verfijnd vormgegeven. De doos is bedrukt met een ondergrondstructuur, vervolgens bedekt met softtouch laminaat en afgewerkt met lichtblauw foliedruk.

Accountmanager Edwin Heijerman: ‘Dit product is gecreëerd door een grafisch kunstenares en een holistisch therapeute/schrijfster. Samen zijn zij De Orakelmeisjes. Ooit, voor hun eerste deck Healing Plants, hebben wij bij ons op kantoor zeker 4 uur met elkaar gesproken. Ik wilde van alles weten: wat is je propositie? Wie zijn je afnemers? Hoe ga je dat vermarkten, verkopen en versturen? Waar moet de kwaliteit aan voldoen? Zo’n uitdagend, complex project vinden wij leuk; het is een visitekaartje van ons vakmanschap. Je moet ontzettend veel uitdenken en je inleven in de klant. In het hele traject heb ik continu gekeken of alles klopt, geadviseerd en meegedacht over bijvoorbeeld de combinatie foliekleur, leeslint en kapitaalbandje. Wij hebben de volledige productie zelf indoor uitgevoerd en leveren deze prachtige decks opgezet en afgevuld af bij de klant.’

Rechtstreeks drukken op dun golfkarton

Als een van de weinige verpakkingsdrukkers drukt TROMP Print & Packaging niet alleen op vouwkarton, maar ook rechtstreeks op N-flute, de allerdunste variant golfkarton. Bij oplages tot ca. 10.000 exemplaren is dat meestal goedkoper dan gecacheerd golfkarton én de doorlooptijden zijn doorgaans ook veel korter. Deze techniek wordt door TROMP veel toegepast bij brievenbusdozen. Ook behoort foliedrukken op N-Flute tot de mogelijkheden.

De verzendenvelop van het nieuwste PRINTmatters Magazine is veredeld door TROMP Print & Packaging

Veredelde verzendenvelop voor PRINTmatters Magazine

Het nieuwste PRINTmatters Magazine is verstuurd in een envelop die is veredeld door TROMP Print & Packaging. De kartonnen verzendenvelop is er volledig intern geproduceerd. TROMP wil met deze productie laten zien dat je met een heel eenvoudig design (bedrukking volledig in zwart!) middels diverse drukwerkveredelingen een heel bijzondere envelop kunt maken: eentje die echt opvalt en het verschil maakt. Bij deze envelop is gebruik gemaakt van de volgende veredelingen: drip-off lak, foliedruk oranje, foliepreegdruk oranje, foliedruk blauw en een blindpreeg.

Tekst: Wim Danhof | Fotografie: Pim Ras


Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ontvangen? Neem dan een proefabonnement en kies voor nalevering.