Abonneren  Inloggen

BREAKING: Overname Simian door holding Print.com

12 februari 2025

Print.Group, de holding achter Print.com, neemt Simian over. De overname omvat de merken Reclameland, Flyerzone en Drukland, evenals de 23.000 m² grote productielocatie van Simian nabij Groningen. Volgens Marco Aarnink, CEO van Print.Group, is de overname bedoeld om de productie- en fulfilmenttak binnen de groep toekomstbestendig te maken.

Sinds de officiële lancering in 2019 groeide Print.Group naar een omzet van meer dan 60 miljoen euro in negen Europese landen. Simian realiseerde in 2024 een omzet van 28 miljoen euro, en beschikt in Westerbroek (Groningen) over een enorm machinepark, met de laatste tijd echter grote overcapaciteit. Die overcapaciteit kan nu worden aangewend voor de productie voor alle labels binnen de nieuwe Print.Group. Met deze overname is Print.Group klaar voor verdere expansie binnen de Europese printindustrie.

Investeren in schaalvoordeel en innovatie

CEO en oprichter Marco Aarnink zegt over de overname: ‘We investeren in een prominente internationale positie in een markt die in hoog tempo verandert. Onze klanten verwachten kleinere productieruns, kortere levertijden, een breder, duurzamer productaanbod en gepersonaliseerde services. In die transitie maken we het verschil met de extra’s die we bieden. Denk aan digitalisering, sterk versimpelde workflows, fulfilment en flexibele logistiek tot aan de voordeur. Dankzij deze overname en het extra volume dat we daarmee toevoegen, realiseren we direct schaalvoordelen binnen onze groep. Met de volledig ingerichte en sterk geoptimaliseerde productielocatie van Simian leggen we een basis om de komende jaren leidend te blijven in een snel consoliderende markt, zowel qua kosten als in innovatie.’

Toekomst van Simian binnen Print.Group

CEO en oprichter van Simian Wouter Haan blijft aan Print.Group verbonden en zegt: ‘Print.com en Simian worden gedreven door een enorme passie voor de kracht van gepersonaliseerde producten. Print zie je overal: van de traditionele folder tot merchandising en van textiel tot interieur. Nieuwe markten en toepassingen ontstaan alleen als de hele keten samenwerkt op een geïntegreerde en duurzame manier. In mijn nieuwe rol zal ik mij richten op het verder ontwikkelen van deze strategische ambities binnen Print.Group.’

Eén hub in Westerbroek - productie in Oss valt weg

De productielocatie van Simian wordt een centrale productie- en fulfilmenthub voor de merken binnen de Print.Group-holding. Het samenvoegen van bestelvolumes is volgens Print.Group cruciaal en stelt het bedrijf in staat om zijn productiekosten te optimaliseren. Om die reden worden de activiteiten van de bestaande faciliteit van Print.com Productions in Oss beëindigd en verplaatst naar Groningen. Daarmee zijn in Oss ongeveer negentig arbeidsplaatsen gemoeid. De betreffende werknemers worden zoveel mogelijk van werk naar werk begeleid.

Binnen het vernieuwde merkenportfolio blijft Print.com een exclusief platform voor de markt van creatieve professionals, zoals resellers, brands, creatives en agencies. De labels Reclameland, Flyerzone en Drukland blijven zich richten op het midden- en kleinbedrijf. Hierdoor ontstaat een duidelijke prijs- en productdifferentiatie tussen de verschillende merken, zowel in fysieke producten als in tooling en dienstverlening. Print.Group doet geen uitspraken over de financiële details van de overname.


Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief